Pædagogisk praksis
Neuropædagogisk referenceramme
Vi justerer den pædagogiske indsats individuelt, så det er tilpasset den unges kognitive potentiale og grad af funktionsnedsættelse.
Vi tager afsæt i en kognitiv og neuropsykologisk forståelse, hvor viden om den unges kognitive evner til at forstå, vide, erkende og opfatte sig selv og verdenen på, ses i sammenhæng med niveauet af kognitive funktioner som tænkning, problemløsning og sansning. Vi forholder os til sammenhængen mellem hjerne (nervesystem) og adfærd.
Hvis der er tale om problemskabende adfærd retter vi det pædagogiske fokus primært på omgivelsernes måde at forholde sig til adfærden på - da det ofte er ændringer i miljøet, der medfører en positiv udvikling i adfærden.
Udvikling af den unges færdigheder
Den unges kognitive udvikling stimulerer vi via strukturerede samtaler, der tager afsæt i den fortrolighed og relation, der er opbygget mellem den unge og Broens medarbejdere. Under samtalen aftaler vi, hvilke kompetencemål, der er i fokus i den kommende tid. Konkretisering af ønskede mål tager udgangspunkt i den unges Nærmeste Udviklingszone.
Til at udvikle praktiske kompetencer indenfor almindelig daglig levevis (ADL) tilrettelægger vi et individuelt botræningsforløb. Sammen med den unge udformer vi et skema for, hvornår opgaver som rengøring, tøjvask, indkøb, madlavning, personlig hygiejne håndteres. Medarbejderne guider, støtter og hjælper ud fra den unges behov.
På Broen er selvværd, selvtillid og selvbestemmelsesret vigtige punkter. For at styrke disse, hos de unge, arbejder vi med at understøtte og udvikle deres sociale færdigheder. Vi motiverer og støtter til et aktivt fritidsliv. Det kan både være på Broen eller hvis den unge har ønsker om at være aktiv i et eksternt interessefællesskab.
Hver anden uge deltager den unge i et beboermøde, der bliver faciliteret af medarbejderne. Her drøfter de unge stort og småt omkring livet på Broen. Det øger følelsen af at være en del af en social sammenhæng og giver muligheden for at udøve sin indflydelse og/eller tage ansvar.
Pædagogiske metoder
På Broen tager vi udgangspunkt i individet, relationen/samspillet med omgivelserne, visualisering, støttende samtaler og motivationsarbejde. Der arbejdes med daglige strukturer for den enkelte unge, hvilket giver en ensartet og tryghedsskabende hverdag. Samtidig med fokus bliver holdt på både den visiterende kommunes bestilling og pædagogiske indsatsområder.
Pædagogisk plan og dokumentation
På Broen, får den unge sin egen kontaktperson, som bl.a. har ansvar for udarbejdelse af en pædagogisk behandlingsplan (unge under 18 år)/en pædagogisk plan (unge over 18 år). Den pædagogiske plan, der tager afsæt i den kommunale bestilling, udarbejdes indenfor de første 3 måneder, og er foreløbige - indenfor et halvt år udarbejdes en endelig plan. Den pædagogiske plan udformes ud fra screeningsværktøjet ’Det dobbelte KRAMS’.